Leikkiaitta

Tutustumisleikkejä

Tutustumisleikit ovat mukavia leikkejä, joita voi pelailla vaikka leirin alkaessa tai ensimmäisinä päivinä. Ne ovat myös kivoja iltaleikkejä, minkä aikana leiriläiset pääsevät tutustumaan toisiinsa. Nämä leikit on suunniteltu rikkomaan jäätä, hauskanpitoon ja kontaktin saamiseen toisten partiolaisten kanssa.

Pelaajamäärä: 6+                                                                 Ikäluokat: Tarpojat, Samoajat, Vaeltajat

    Flunssabanaani on hauska muistileikki, joka terävöittää kivasti mieltä ja vaatii hieman keskittymistä. Flunssabanaanissa pelaajat kutsuvat aluksi toisiaan yhdellä nimityksellä, joka liittyy yhteiseen teemaan (Esimerkiksi hedelmät, jolloin yksi asia  voisi olla banaani). Tämän jälkeen, kun jokainen muistaa oman asiansa lisätään päälle myös toinen asia, joka jakautuu erilailla pelaajien kesken (Esimerkiksi taudin tapauksessa kyseessä voi olla flunssa.)

  1. Kaikki pelaajat asettuvat piiriin, kasvot kohti piirin sisäpuolta.
  2. Sovitaan ensimmäinen teema. Hyvä teemoja ovat esimerkiksi hedelmät, eläimet, taudit, huonekalut yms.
  3. Ensimmäinen pelaaja osoittaa kohti toista pelaajaa ja sanoo tälle yhden asian tuosta kategoriasta. Merkkinä siitä, että toinen pelaaja on saanut itselleen esimerkiksi hedelmän pelaaja nostaa käden päänsä päälle.
  4. Toinen pelaaja kertoo nyt uuden asian samasta kategoriasta kolmannelle pelaajalle ja kun kaikilla on oma asia, kertoo viimeinen pelaaja asian ensimmäiselle pelaajalle. +
  5. Pelaajat poistavat käden päänsä päältä ja voivat nyt aloittaa pelin. Tarkoitus on muistaa järjestys, missä asiat on annettu ja kenelle mikäkin asia on mennyt. 
  6. Kun leikki alkaa sujua ja kaikki muistavat oman asiansa ja sen, jonka ovat antaneet toiselle, voidaan piirin kesken sopia ja jakaa uusi asia jolloin toistetaan nämä askeleet. Sen jälkeen kahta kategoriaa voi lähteä vetämään samaan aikaan.

Esimerkki

Pelaaja 1 Roolit

-Omena

-Flunssa

Pelaaja 2 Roolit

-Banaani

-Kuume

Pelaaja 3 Roolit

-Viinirypäle

-Vatsatauti

P1: “Viinirypäle”                            P2:”Flunssa”

P3: “Banaani”                                P1: “Vatsatauti”

P2: “Omena”                                P3: “Kuume”

Molemmat keskustelut voivat kulkea samaan aikaan päällekkäin ja katsoa, kuinka pitkälle piiri pärjää.

Pelaajamäärä: 8+                                                                                               Ikäluokat: Sopii kaikille

    Ho-Ka-So on hauska lämmittelyleikki, jossa pelaajat asettuvat piiriin ja pääsevät avaamaan ääntään ja liikkeitään, sekä olemaan skarppina. Peliä voi vetää sekä hauskuuden vuoksi, että vanhempien tapauksessa peliin voi lisätä haastetta kilpailun muodossa pudottamalla liian hitaasti toimivia pelaajia pois pelistä.

  1. Pelaajat asettuvat piiriin, kasvot kohti piirin sisäpuolta.
  2. Yksi pelaajista lataa lyöntinsä asettamalla kädet yhteen “miekaksi” ja nostamalla ne korkealle yläpuolelleen samalla kun tämä huutaa “HO!”
  3. Molemmat pelaajat tämän vierellä pitävät omat kätensä myös miekkoina ja iskevät ne ilmassa ensimmäisen pelaajan suuntaan ja huutavat: “KA!”
  4. Pelaaja joka latasi lyöntinsä iskee miekkansa alas ja osoittaa sen selvästi kohti yhtä piirin pelaajista, samalla huutaen “SO!”
  5. Pelaaja, joka vastaanottaa lyönnin nostaa kätensä ylös miekkana ja huutaa “HO!”
  6. Järjestys toistuu ja pelaajien haasteena on ylläpitää rytmi. Jos peli tuntuu liian helpolta, voi aina esimerkiksi rytmiä yrittää nopeuttaa mahdollisimman nopeaksi.

Pelaajamäärä: 6+                                                                                                    Ikäluokat: Sopii kaikille

    Nimirinki on kiva tutustumisleikki, missä pelaajat voivat istua ringissä ja lähteä tutustumaan toisiinsa esimerkiksi leirin alussa. Nimiringissä ensimmäinen pelaaja sanoo oman nimensä, minkä jälkeen tämän vierellä istuva pelaaja sanoo oman ja ensimmäisen pelaajan nimen. Sen jälkeen kolmas sanoo ensimmäisen, toisen ja oman nimensä. Nuoremmilla ketju on hyvä katkaista kymmenen nimen kohdalla, mutta vanhempien kohdalla haasteen voi ylläpitää tekemällä nimien ketjusta mahdollisimman pitkän

  1. Pelaajat asettuvat rinkiin, kasvot kohti ringin sisäpuolta.
  2. Ensimmäinen pelaaja esittelee itsensä sanomalla oman nimensä
  3. Pelaaja tämän vasemmalla puolella sanoo ensimmäisen pelaajan nimen ja oman nimensä
  4. Kolmas pelaaja sanoo ensimmäisen pelaajan nimen, toisen pelaajan nimen ja oman nimensä.
  5. Jatka piirin loppuun saakka. Nuoremmilla ketjun voi katkaista kymmenen kohdalla ja aloittaa taas yhdestä nimestä.

    Pelaajamäärä: 15+                                                                              Ikäluokat: Sopii kaiken ikäisille.

    Tutustumiskilpailu on hauska tutustumisleikki, missä pelaajat pääsevät tutustumaan toisiinsa ryhminä. On suositeltavaa, että ryhmät jaetaan mahdollisimman sattumanvaraisesti, jotta vältetään tuttujen pelaajien päätyminen samalle puolelle. Tämän jälkeen leikin vetäjä haastaa ryhmät huutamalla erilaisia määritelmiä, minkä perusteella ryhmän täytyy asettua jonoon. Helpompia kysymyksiä voi olla esimerkiksi pituus tai ikä, mutta pelissä voi kysyä myös esimerkiksi sisarusten määrää tai katuosoitteen numeroa. 

  1. Pelaajat arvotaan vähintään viiden henkilön ryhmiin, jotka koostuvat mielellään näille uusista pelaajista.
  2. Leikin vetäjä huutaa ryhmille määritelmän, minkä mukaiseen jonoon järjestyä. Helppoja ovat esimerkiksi pituus tai ikä.
  3. Ryhmien pitää mahdollisimman nopeasti asettua määritelmän mukaiseen jonoon ja kun ryhmä on valmis, se huutaa “HEP” 
  4. Hep huudon jälkeen ryhmät tarkistetaan ja voittaja on se joka on joko nopein, tai ainoa joka sai ryhmän asettumaan oikein.
  5. Uusi kierros

    Pelivariaatio: Mikäli ryhmä on hieman vanhempaa porukkaa (Tarpoja, Vaeltaja - ikäluokkaa) ja ryhmässä on osallistujia joilla on erikoistarpeita tai jotka eivät voi kommunikoida yhtä helposti, voi pelin pitää myös haasteena mykkänä. Pelaajat saavat vain kommunikoida käsin, mutta eivät puhua toisilleen.

    Pelaajamäärä: 8+                                                                                                   Ikäluokat: Sopii kaikille

    Hedelmäsalaatti on klassinen leikki, joka on varmasti useimmille lapsuudesta tuttu ja on siis taatusti hauska peli pelata! Ryhmä jaetaan aluksi useaan eri hedelmäryhmään, joista piirin keskelle jää aina yksi ylimääräinen. Tavoitteena on saada itselleen tuoli ja vaihtaa paikkaa muiden pelaajien kanssa ja lopulta huutamalla “Hedelmäsalaatti” kaikki pelaajat vaihtavat keskenään paikkaa.

  1. Tee tuoleista rinki, missä jokainen tuoli on kohti ringin sisäpuolta. Aseta tuoleja yksi vähemmän, kuin mitä pelaajia on.
  2. Jaa pelaajat kolmeen tai neljään eri ryhmään, jotka nimetään hedelmien mukaan. Esim. Omena, Banaani ja Viinirypäle.
  3. Sekoita pelaajat keskenään istumaan rinkiin ja jätä yksi pelaaja ylimääräiseksi. Tämän pelaajan tavoitteena on päästä istumaan tuoliringille sanomalla yhden ryhmän nimi, milloin kaikkien tuohon ryhmään kuuluvien pitää hylätä vanha paikkansa ja äkkiä etsiä itselleen uusi paikka missä istua.
  4. Jokaiselta kierrokselta jää yksi ylimääräinen pelaaja, jonka tehtävänä on seuraavan kierroksen alussa etsiä itselleen uusi paikka.
  5. Jos pelaaja huutaa “hedelmäsalaaatti”, silloin kaikki vaihtavat paikkaa keskenään.

Pelaajamäärä: 6+                                                          Ikäluokat: Seikkailijat, Tarpojat, Samoajat

    Mitä tiedät minun ystävästäni on kiva pohdinta- ja mahdollisesti tutustumispeli, jos järjestäjä niin haluaa. Pelissä pelaajat istuvat puoliringissä ja heistä valitaan yksi, joka lähtee huoneesta pois. Tällä aikaa sovitaan salaa yksi ystävä pelaajalle, joka voi olla joku partiolaisista, tai sitten kuvitteellinen hahmo. Pelin voi halutessa rajata vain partiolaisiin, milloin peli on hyvä tutustumisleikki.

  1. Kokoa pelaajat puolirinkiin istumaan.
  2. Valitse yksi vapaaehtoinen, joka lähtee ulos huoneesta ja joka on kyselijä.
  3. Sovi muiden kanssa salaa, kuka on kyselijän ystävä. Kyseessä voi olla myös fiktiivinen henkilö/hahmo
  4. Pyydä kyselijä takaisin huoneeseen. Kyselijän tehtävänä on selvittää, kuka on hänen ystävänsä kysymällä kysymyksiä, joihin voi vastata “Kyllä”, “Ei” tai “En tiedä”. 
  5. Kun kyselijä tietää kuka tämän ystävä on ja arvaa sen oikein, on seuraava kyselijä se jolta kyselijä viimeksi kysyi kysymyksen.

    Pelaajamäärä: 8+                                                             Ikäluokat: Tarpojat, Samoajat, Vaeltajat

    Oma Kolo on hauska ja monille nuorille tuttu leikki, mikä sopii etenkin jos paikalla on usea eri lippukunta. Pelin on tarkoitus tutustuttaa ja rikkoa jäätä eri lippukuntien porukoiden välillä ja samaan aikaan olla hauskaa ajanvietettä

  1. Mikäli usea lippukunta, niin anna jokaiselle lippukunnalle numero ja pyydä pelaajia asettumaan rinkiin numerojärjestystä seuraten. (Esimerkiksi 1 = Petosen Polunetsijät, 2 = Puijon Pakertajat, 3 = Kallan Tytöt. Jaa pelaajat rinkiin niin, että numerojärjestys on 1, 2, 3 ,1 ,2, 3, 1….)
  2. Pelaajat laittavat eteensä vasemman kätensä kupin muodossa ja pitävät toisen käden sormensa suorana.
  3. Selitä pelaajille, että näiden oma käsi on “Oma kolo”, vasemmalla olevan käsi on “Kaverin kolo” ja oikealla olevan käsi on “Sen toisen kaverin kolo”.
  4. Vetäjä sanoo näitä käskyjä ja pelaajien tehtävänä on työntää sormi vastaavaan koloon.

    Pelaajamäärä: 10+                                                                  Ikäluokat: Sudenpennut, Seikkailijat

    Ammattipantomiimi on kiva tutustumispeli, jossa etsitään itselle kollegaa muiden pelaajien joukosta esittämällä pantomiiminä parille omaa ammattia. 

  1. Kirjoita jokaista ammattia kaksi niin, että jokaiselle pelaajalle on ammatti.
  2. Jaa pelaajille lapuissa salaa ammatit.
  3. Kerro pelaajille, että tarkoituksena on löytää muista itselleen kollega esittämällä pantomiimina oman ammattinsa asioita toiselle pelaajalle. Jokainen saa siis omaa vauhtiaan lähteä etsimään itselleen paria, mutta puhua ei saa.

Pelaajamäärä: 10+                                                            Ikäluokat: Seikkailijat, Tarpojat, Samoajat

    Zombie on hauska ja jännittävä tutustumispeli, missä pelaajat saavat opetella toistensa nimiä oikein hengenlähdön uhalla! Zombie on piiripeli, joka sopii hyvin esimerkiksi muutamien ensimmäisten tutustumisleikkien jälkeen pidettäväksi peliksi, kun kaikki ovat hieman tutustuneet, mutta eivät välttämättä muista toistensa nimiä ulkoa

  1. Pelaajat asettuvat piiriin, kasvot kohti piirin sisäpuolta.
  2. Yksi pelaajista valitaan Zombieksi. Zombie asettuu piirin keskelle.
  3. Zombie ottaa katsekontaktin yhteen pelaajaan ja lähtee kävelemään hitaasti tätä kohti, samanaikaisesti öristen ja äristen.
  4. Kuka tahansa muu pelaaja voi huutaa zombien uhrin nimen, jolloin zombie kääntyy nimen huutaneen puoleen ja lähtee kävelemään tätä kohti. 
  5. Jos Zombie saa napattua uhriaan hartioista kiinni, tulee uhrista seuraava zombie.

Partiohauskaa

Nämä leikit on suunniteltu vain yhteen asiaan: Hauskanpitoon! Leikkejä löytyy Sudenpennuista Vaeltajiin saakka ja ne ovat hullunkurisia, nauruun yllyttäviä ja yhteishenkeä parantavia. Partiohauska – leikit sopivat parhaiten ruuan jälkeiseksi hengailuksi, tai illalla tapahtuvaksi tunnelmankeventäjäksi.

    Pelaajamäärä: 6+                                                               Ikäluokat: Tarpojat, Samoajat, Vaeltajat

    Hei Beibe on hauska pokanpitämispeli, mikä tuo varmasti hymyn jokaisen pelaajan huulille. Peliä kannattaa pelata tutulla porukalla, eikä peliin ehdottomastikaan saa pakottaa ketään jonka mielestä se tuntuu epämukavalta tai nöyryyttävältä. Leikki on hullunkurisen hauska ja sitä voi leikkiä myös “voittajaan” saakka pudottamalla pelaajia pois, joiden pokka pettää ennen pelin loppua.

  1. Pelaajat asettuvat rinkiin, kasvot kohti ringin sisäpuolta.
  2. Ensimmäinen pelaaja kääntyy oikealla puolellaan olevan pelaajan puoleen ja sanoo: “Hei beibe, mä rakastan sua niin paljon, mutta voisitko hymyillä mulle edes vähäsen?”
  3. Toinen pelaaja vastaa: “Hei beibe, kyl mäki rakastan sua paljon, mutta just nyt ei hymyilytä.”
  4. Tuon jälkeen toinen pelaaja kääntyy oikealla puolellaan olevalle pelaajalle ja kysyy tältä samaa asiaa.
  5. Pelin tavoitteena on olla kysymyksen hetkellä hymyilemättä ja nauramatta. Peli on tosi hauska pelata myös niin pitkään, kunnes jäljellä on enää yksi pelaaja jonka pokka piti koko pelin läpi. Mikäli pelistä haluaa tehdä vaikeamman, voi aina myöhemmin esittää saman säännön koko ryhmälle, että muutkaan piirissä eivät saa nauraa.

Pelaajamäärä: 8+                                                                     Ikäluokat: Tarpojat, Samoajat, Vaeltajat

    Oma Kolo on hauska ja monille nuorille tuttu leikki, mikä sopii etenkin jos paikalla on usea eri lippukunta. Pelin on tarkoitus tutustuttaa ja rikkoa jäätä eri lippukuntien porukoiden välillä ja samaan aikaan olla hauskaa ajanvietettä.

  1. Mikäli usea lippukunta, niin anna jokaiselle lippukunnalle numero ja pyydä pelaajia asettumaan rinkiin numerojärjestystä seuraten. (Esimerkiksi 1 = Petosen Polunetsijät, 2 = Puijon Pakertajat, 3 = Kallan Tytöt. Jaa pelaajat rinkiin niin, että numerojärjestys on 1, 2, 3 ,1 ,2, 3, 1….)
  2. Pelaajat laittavat eteensä vasemman kätensä kupin muodossa ja pitävät toisen käden sormensa suorana.
  3. Selitä pelaajille, että näiden oma käsi on “Oma kolo”, vasemmalla olevan käsi on “Kaverin kolo” ja oikealla olevan käsi on “Sen toisen kaverin kolo”.
  4. Vetäjä sanoo näitä käskyjä ja pelaajien tehtävänä on työntää sormi vastaavaan koloon.

    Pelaajamäärä: 4+                                                                                                     Ikäluokat: Sopii kaikille

    Peliin tarvitaan suklaalevy, kuusisivuinen noppa, ruokailuvälineet ja (mahdollisesti) villasukat. Pelaajat hitaasti pelin aikana syövät suklaalevyn pala palalta sitä vauhtia, kun onnetar heille antaa luvan. Peli on hauskan jännittävä niin nuoremmille, kuin vanhemmille pelaajille.

  1. Laita suklaalevy keskelle pelipöytää avaamattomana, yhä kuorissaan. (Mikäli sinulla on villasukat pelissä, pyydä kaikkia pelaajia vetämään villasukat käteensä.)
  2. Aloita nopanheitto ja anna nopan edetä myötäpäivään pelaajalta toiselle. Ensimmäinen, joka saa nopasta tuloksen 6 voi avata suklaalevyn kääreet ruokailuvälineiden avulla.
  3. Anna nopanheittojen edetä. Sitä myötä, kun pelaajat saavat tuokseksi 6 saavat he ruokailuvälineillä leikata palana suklaata ja syödä sen. 

Pelaajamäärä: 8+                                                                    Ikäluokat: Tarpojat, Samoajat, Vaeltajat

    Pelaajille annetaan taskulamput/puhelimet joiden valossa suunnistaa piiloon. Mitä suurempi rakennus, sen parempi! Leikki kannattaa leikkiä syksyllä tai talven pimeydessä. Etsijä saa käyttää kynttilää etsiessään muita rakennuksesta. Peli on sen verran jännittävä, että sitä kannattaa pelata vanhempien partiolaisten kanssa.

  1. Kaikki pelaajat saavat hetken (1-3min) aikaa mennä piiloon taskulamppua tai puhelinta hyödyttäen.
  2. Etsijälle annetaan kynttilä, minkä valossa tämä lähtee etsimään muita pelaajia.
  3. Pelaajan löytäessä etsijä huutaa pelaajan nimen ollessaan varma siitä, kenet näkee. Pelaaja menee yhteiseen tilaan odottamaan leikin päättymistä. 

Pelaajamäärä: 10+                                                              Ikäluokat: Seikkailijat, Tarpojat, Samoajat

    Jännittävä ja varmasti huudahduksia herättävä rinkileikki, jossa vampyyri vaanii uhriaan ja jossa pelaajat yrittävät pelastaa uhrin toimittamalla tälle mahdollisimman nopeasti valkosipulia! Peli voi olla sen verran jännittävä, tai epäselvä, että Sudenpennuille se voi olla hieman haastava.

  1. Pelaajat muodostavat ringin, kasvot kohti ringin sisäpuolta
  2. Yksi pelaajista valitaan vampyyriksi. Vampyyri asettuu ringin keskelle.
  3. Vampyyri ottaa katsekontaktin yhteen piirissä olevaan ja lähtee kävelemään tätä kohti “sähisten”
  4. Muiden leikkijöiden tavoitteena on liikuttaa piirissä pallo mahdollisimman nopeasti vampyyrin uhrille suojellakseen tätä. Jos vampyyri ehtii koskea uhrin hartioita, vaihtuu uhri seuraavaksi vampyyriksi. 
  5. Jos uhri saa “valkosipulin” ennen päätymistä vampyyrin uhriksi, vampyyri valitsee uuden uhrin jota kohti lähtee kävelemään. Katsekontaktin muodostaminen on aina tärkeää.

Pelaajamäärä: 6+                                                                         Ikäluokat: Sudenpennut, Seikkailijat

    Hauska peli, jonka voi yhdistää askarteluun ja piirtämiseen. Sopii hyvin esimerkiksi sudenpennuille, jotka ovat valmistautumassa esimerkiksi luontomatkalle, tai seikkailijoille joille halutaan kevyempää ohjelmaa.

  1. (Vaihtoehtoinen: Pelaajat voivat piirrellä ja askarrella omat sienensä. Sienet voivat olla olemassa olevia tai mielikuvitus sieniä.)
  2. Pelaajista valitaan yksi sienestäjäksi. Sienestäjä pyydetään poistumaan huoneesta toistaiseksi.
  3. Jäljelle jääneen ryhmän kanssa sovitaan salaa, mikä tarjolla olevista sienistä on myrkkysieni.
  4. Kun myrkkysieni on sovittu, varmistetaan vielä, että kaikki tietävät mikä sieni on myrkkysieni.
  5. Sienestäjä saapuu takaisin huoneeseen ja alkaa valita itselleen sieniä.
  6. Muut sienestäjää tarkkailevat lähtevät laskemaan sieniä, joita sienestäjä ottaa. “Yksi…”, “Kaksi…” yms.
  7. Kun sienestäjä valitsee myrkkysienen, huutaa rinki yhteen ääneen: “MYRKKYSIENI!”, minkä jälkeen katsotaan kuinka monta sientä sienestäjä sai.
  8. Valitaan uusi sienestäjä ja uusi myrkkysieni. Kilpaillaan siitä, kuka saa eniten sieniä kerättyä.

Pelaajamäärä: 4+                                                                                               Ikäluokat: Sopii kaikille

    Pyykkipoika kateissa on hauska leikki, missä on runsaasti jännitystä ja kekseliäisyydestä palkitaan. Onko sinua koskaan huolettanut se, että et ole huomannut vaikka paitasi olevan väärinpäin tai tahraa housun lahkeessa? Tämä peli on vielä hauskempi versio tuon löydön tekemisestä!

  1. Pelaajista valitaan yksi piilottaja, jolle annetaan runsaasti pyykkipoikia. 
  2. Muiden pelaajien silmät peitetään kankailla ja nämä seisovat paikallaan.
  3. Piilottaja yrittää piilottaa mahdollisimman monta pyykkipoikaa silmät sidottuina seisoviin ystäviinsä näiden huomaamatta. Tulisi tähdätä siihen, että kaikilla on saman verran pyykkipoikia.
  4. Kun kaikki pyykkipojat on piilotettu, saavat sokkona olevat pelaajat alkaa etsiä niitä itsestään. 
  5. Nopeimmin itsestään pyykkipojat löytänyt on seuraava piilottaja.

Pelaajamäärä: 6+                                                                          Ikäluokat:  Sudenpennut, Seikkailijat

    Tämä piilosta-leikki on hieman erilainen kuin piilosta-leikit yleensä! Tämä leikki toimiikin niin, että yksi menee piiloon kun muut laskevat. Kun kaikki ovat laskeneet ja etsivät piilossa olijaa, katoavat etsijätkin yksi kerrallaan. Mistä tässä oikein on kyse?

  1. Valitaan yksi, joka menee piiloon. 
  2. Muut laskevat 20:n ja ovat silmät kiinni ja antavat piiloutujan piiloutua.
  3. Tuon jälkeen muut lähtevät etsimään piiloutunutta.
  4. Kun piiloon mennyt löytyy, silloin etsijä liittyy samaan piiloon piiloutuneen kanssa. (Piilossa olijaa ei siis saa paljastaa tai huutaa esimerkiksi, missä tämä on)
  5. Lopuksi ohjaaja voi lähteä huhuilemaan ja ihmettelemään, mihin kaikki ovat oikein kadonneet. Lopulta kaikki osallistujat päätyvät siis yhteen piiloon.

Pelaajamäärä: 6+                                                                                       Ikäluokat: Samoajat, Vaeltajat

    Suohon laulanta on hauska ja perinteinen peli, missä tavoitteena on olla kekseliäs ja laulaa toinen ryhmä pelin nimen mukaisesti suohon oivaltamalla enemmän tuttuja kappaleita joukkueena.

  1. Pelaajat jaetaan kahteen ryhmään.
  2. Vetäjä antaa yhden sanan toiselle ryhmälle, jonka pitää mahdollisimman nopeasti päättää laulu, joka sisältää sen sanan ja aloittaa sen laulaminen. Sanaa saa taivuttaa. 
  3. Tuon jälkeen toisella ryhmällä on noin 30 sekuntia aikaa keksiä uusi laulu. Tämän ajan edellisen ryhmän täytyy jatkaa laulamaansa laulua. Vanhoja lauluja ei saa laulaa uudestaan.
  4. Jatketaan, kunnes joukkueet alkavat epäonnistua. Ensimmäisestä epäonnistumisesta joukkue menee polvilleen, toisesta epäonnistumisesta istutaan ja kolmannesta mennään makoilemaan.
  5. Voittaja on se joukkue, joka pysyy pystyssä kauimmin. 

Lämmittely

Nämä leikit ovat täydellisiä lämmittelyleikkejä talven pakkaseen, tai peräti varautumaan suuremmalle matkalle. Lämmittelyleikeissä on paljon juoksemista, aktiivista hyppelyä ja kiinniottoa ja muuta kivaa, mikä pitää partiolaisen mukavan lämpimänä.

Pelaajamäärä: 12+                                                                                 Ikäluokat: Tarpojat, Samoajat

    Viekas sanoma on kekseliäs peli, jonka tarvittaessa voi vetää nuoremmillekin, mutta joka onnistuu erityisen hyvin vanhemmille pelaajille, jotka osaavat jo juonitella pelin aikana. Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen, mistä toiset ovat lähettejä ja toiset vartijoita, jotka yrittävät estää lähettejä.

  1. Valitse pelialueeksi pieni mäki tai kukkula metsäisellä alueella.
  2. Valitse pelaajista 4-6 lähettiä. Anna kaikille läheteille yksi helposti tarvittaessa pois revittävä “merkki” ja yhdelle lähetille salainen sanoma.
  3. Merkitse jokaisen lähetin oma aloituspiste noin 400m päähän kukkulasta ja pyydä lähettejä levittäytymään aloituspisteilleen. 
  4. Loput pelaajat ovat vartijoita ja heti lähettien lähdettyä vartijat saavat asettua kukkulan alalaidalle maastoon piiloon.
  5. Vartijoiden tulee olla niillä sijoillaan, kunnes lähetti tulee n. 20 metrin päähän. Silloin vartijat voivat rynnätä ottamaan lähetin kiinni. Vartijat eivät saa tietää kenellä on salainen sanoma.
  6. Peli päättyy joko silloin, kun:     Vartijat saavat salaisen sanoman keskeytettyä.

                                                                             Läheteistä kaikki on saatu kiinni

                                                                             Kun salainen sanoma on päässyt kukkulan                                                                                                 päällä olevalle pelin vetäjälle.

Pelaajamäärä: 10+                                                            Ikäluokat: Seikkailijat, Tarpojat, Samoajat

    Jänisjahti on hauska peli, jossa nuoret pelaavat kahdessa joukkueessa: Toiset ovat jäniksiä, toiset koiria. Jänikset saavat piiloutua ennen peliä ja ennen koirien vapautumista, milloin metsästys voikin alkaa! Oikein mukava leikki ulkoilua varten.

  1. Jaa pelaajat joukkueisiin. Toiset ovat jäniksiä, toiset ovat koiria.
  2. Varmista, että jokainen pelaaja tietää pelialueen rajat. Pelialue voi olla jonkin verran suurikin, milloin vaihtoehtoja piiloutua on enemmän. Ihanteellinen pelautuspaikka olisi esimerkiksi luonnonsuojelumetsä.
  3. Jänikset saavat aikaa 10-15 minuuttia alueen koosta riippuen piiloutua.
  4. Tuon jälkeen koirat lähtevät metsään jänisten perään. Jos koira löytää jäniksen, pitää koiran ryhtyä haukkumaan, jotta lähellä olevat koirat kuulevat tämän myös.
  5. Jos koirat saavat tapautettua jäniksen hartiaa kolme kertaa, on jänis saatu kiinni ja jänis voi poistua pelistä.
  6. Anna leikille määräaika, esimerkiksi 10-20min minkä jälkeen kaikki yhä paossa olevat jänikset ovat voittaneet pelin.

Pelaajamäärä: 10+                                                                      Ikäluokat: Sudenpennut, Seikkailijat

    Solu-leikki on kiva variaatio hipasta, missä toimitaan ryhmänä ja pareina muiden kiinnisaamiseksi ja pelin aikana oma ryhmä kasvaa kokoajan. Vaikka pelin aloittaa monta solua, niin lopulta vain yksi megasolu voi voittaa, joka on syönyt kaikki muut.

  1. Pelaajat jaetaan pareiksi. Parit pitävät toisiaan käsistä kiinni kokoajan. 
  2. Parit yrittävät ryöstää toisista ryhmistä ihmisiä osaksi omaa soluaan saamalla ihmiset oman piirinsä sisälle. 
  3. Jos päätyy toisen piirin sisälle, niin sulautuu osaksi toista solua. Kukaan ei saa jäädä yksin, jos esimerkiksi parista toinen päätyy uuteen soluun, niin seuraa toinen tätä samaan soluun.
  4. Solut jatkavat toistensa syöntiä, kunnes jäljellä on enää yksi suuri solu.

Pelaajamäärä: 6+                                                                  Ikäluokat: Tarpojat, Samoajat, Vaeltajat

    Kurkileikki on hauska ja hieman höyryjä päästävä lämmittelyleikki, missä pelaajat yrittävät kurkina tyrkkiä toisiaan pois omalta reviiriltään. Peli voi olla hieman haastava nuoremmille pelaajille.

  1. Piirretään kaksi piiriä. Yksi pienempi, jolle kaikki pelaajat mahtuvat jotakuinkin vierekkäin. Toinen noin metrin/kahden päähän tästä piiristä “vallihaudaksi”.
  2. Pelaajat asettuvat sisemmälle ringille, kasvot ringistä ulospäin.
  3. Kukin pelaaja nostaa toisen jalkansa ilmaan ja ristii kätensä puuskaan rintakehälle. Pelaajat ovat näin kurkia.
  4. Saari, jolla pelaajat ovat, on kurkien saari ja jokainen kurki haluaa sen omakseen. Kurjen muodossa pysyen pelaajien pitää töniä toinen toisensa ulos piiristä ja vallata saari omaksi reviirikseen.

Pelaajamäärä: 8+                                                                           Ikäluokat: Sudenpennut, Seikkailijat

    Metsänhaltija on jännittävä peli, joka juontaa nimensä juuret vanhoihin suomalaisiin taruihin ja uskoihin. Peli on mahtava pelattavaksi, jos miettii tekemistä luonnon helmassa tai esimerkiksi puistossa. Pelissä yksi pelaajista on Metsänhaltija, jolle valitaan valtaistuin joltain mahdollisimman korkealta paikalta pelialueelta. Metsänhaltija yrittää tarkkailla alamaisiaan, jotka kukin koittavat onneaan ja yrittävät hiipiä lähemmäs koskettamaan Metsänhaltijaa tai tämän legendaarista valtaistuinta.

  1. Etsi sopiva pelipaikka. Täydellinen pelipaikka olisi esimerkiksi metsikkö, jossa on yksi korkea mäki ja jonkin verran puita, ja mäkiä ja mutkia, mutta ei kuitenkaan liiaksi aiheuttamaan vaaratilanteita.
  2. Valitse yksi pelaajista olemaan Metsänhaltija ja keksikää Metsänhaltijalle valtaistuin mäen korkeimmalta paikalta. Valtaistuin voi olla esimerkiksi kivi tai puu.
  3. Metsänhaltijan tavoitteena on pysyä hallitsijana mahdollisimman pitkään. Jos Metsänhaltija näkee pelaajan ja tunnistaa tämän, pitää Metsänhaltijan palata koskemaan valtaistuinta ja huutaa pelaajan nimi. Silloin pelaaja palaa metsän rajalle yrittämään uudestaan Metsänhaltijan lähestymistä.
  4. Pelaajien tavoitteena on koskea joko Metsänhaltijaa tai tämän valtaistuinta tullakseen seuraavaksi haltijaksi. 

    Pelaajamäärä: 12+                                                         Ikäluokat: Sudenpennut, Seikkailijat

    Jaa leikkialue neliöksi, missä jokainen kulma toimii pelaajien, eli “oravien” pesinä. Keskelle aluetta kerää etukäteen suuri määrä käpyjä. Jaa pelaajat samankokoisiin ryhmiin, minkä jälkeen alkaa käpyjen ryöstely keskeltä ja sen jälkeen, kun keskellä ei ole yhtäkään käpyä, ryöstetään käpyjä toisilta joukkueilta. Kahden minuutin kuluttua loppuun katsotaan, kenen joukkueella on eniten käpyjä.

  1. Rajaa pelialueeksi sopivan kokoinen, suhteellisen tasaiseen maastoon rajattu neliö. Merkitse neliön jokainen kulma esimerkiksi lipulla tai jollain esineellä. Nämä alueet toimivat pelaajien, eli “oravien” pesinä.
  2. Jaa pelaajat tasapuolisesti neljään eri joukkueeseen ja pyydä muodostamaan jono oman pesän luokse.
  3. Jonon etuimmainen saa ajan alkaessa juosta hakemaan kävyn kentän keskeltä ja sen jälkeen, kun käpy on tuotu pesään, lähtee seuraava liikkeelle.
  4. Kun kävyt ovat loppuneet kentän keskeltä, alkavat pelaajat ryöstelemään niitä toisten joukkueiden pesistä. Ryöstäjiä ei saa estää varastamasta käpyjä.
  5. Kun kaksi minuuttia on kulunut pelin alkamisesta, huudetaan kaikille seis ja sen jälkeen lasketaan kävyt jokaisen pesästä. Pesän, jolla on eniten käpyjä, pelaajat voittavat pelin.

Pelaajamäärä: 4+                                                                             Ikäluokat: Sudenpennut, Seikkailijat

    Käpymetsästys on kiva tapa viettää hetki ulkona keväällä, kesällä tai syksyllä hiekkalaatikolla tai rannalla. Leikin vetäjä piilottaa hiekkaan erilaisiin syvyyksiin käpyjä ja piirtää alueesta kartan paperille, joka annetaan leikkiin osallistujille. Tämän jälkeen osallistujat pääsevät kaivuutöihin!

    1. Piilota käpyjä (6-12 kpl) hiekkalaatikkoon tai hiekkarannalle. Kaiva kukin hieman eri syvyyteen ja riko hiekan pintaa sen verran, että siitä ei erota mihin kävyt on kaivettu.
    2. Samalla kun piilotat käpyjä, piirrä piilotusalue kartalle ja merkitse siihen mihin kukin käpy on piilotettu. Leikkiä voi helpottaa esimerkiksi piirtämällä hiekkaan ja karttaan ristikko-koordinaatit. Voit merkitä myös käpyjen syvyyden karttoihin.
    3. Jos pidät pelin esimerkiksi suurella hiekkarannalla, rajaa pelialue ennen tätä.
    4. Jaa pelaajat joukkueisiin, tai anna jokaiselle kartta ja toivota onnea käpyjen metsästykseen ja kaivamiseen!

    Pelaajamäärä: 8+                                                                    Ikäluokat: Sudenpennut, Seikkailijat

    Hauskassa Suden Häntä - hipassa pelaajat muodostavat jonon, missä jokainen pitää edessä olevaa hartioista kiinni. Tämä jono on susi, joka haluaa tosi kovasti jahdata omaa häntäänsä. Jonon etuimmainen yrittää saada jonon perällä olevan kiinni ja tämän onnistuessa jonon perällä oleva jää pelistä pois.

  1. Aseta pelaajat jonoon, missä jokainen pitää etuimmaista hartioista kiinni.
  2. Kerro jonolle pelin säännöt. Jokaisen täytyy pitää etuimmaista hartioista kiinni ja jonon ensimmäisen tehtävänä on saada jonon taaimmainen kiinni.
  3. Kun taaimmainen jää kiinni, voidaan jonoa sekoittaa ja ottaa uusi hippa ja uusi jahdattava. Kiinni jääneet putoavat pelistä pois.

Pelaajamäärä: 10+                              Ikäluokat: Seikkailijat, Tarpojat, Samoajat, Vaeltajat

    Kääpiöt - Velhot - Jättiläiset on hauska ja suurempi muunnelma pelistä Kivi - Paperi - Sakset. Pelaajat jaetaan ryhmiin, missä ryhmä aina valitsee itselleen yhden roolin. Tuon jälkeen ryhmät kohtaavat toisensa keskellä pelialuetta ja laskevat kolmesta alaspäin, minkä jälkeen esittelevät omat roolinsa. Toinen ryhmä yrittää varastaa toisesta itselleen lisää jäseniä. Jokaisella ryhmällä on oma merkki, mistä nämä tunnistaa. Jättiläinen: Nostaa kädet ylös ja huutaa. Kääpiö: Menee kyykyyn ja nostaa käsissään “kirveen”. Velho: Suoristaa kädet taikovasti eteensä ja sanoo ”Fwoosh!”

  1. Jaa pelaajat kahteen ryhmään
  2. Pelaajat saavat vetäytyä omiin ryhmiinsä, kerro pelin säännöt. Molemmat ryhmät saavat päättää oman roolinsa. Kaikkien ryhmässä tulee olla samaa roolia.
  3. Molemmat ryhmät kohtaavat keskellä pelikenttää ja kun pelin vetäjä on laskenut kolmesta alaspäin, molemmat ryhmät esittävät itsensä samaan aikaan.
  4. Kääpiöt voittavat velhon, velhot voittavat jättiläiset ja jättiläiset voittavat kääpiöt.
  5. Toinen ryhmä pakenee omalle puolelleen pelikenttää “turva-alueelle”, kun toinen joukkue koittaa jahdata ja kaapata näistä mahdollisimman monta omaan joukkueeseensa. 
  6. Pelissä ei välttämättä lopuksi ole voittajaa, mutta jos lopulta toinen joukkue on tuhottu niin sen kaapannut joukkue voittaa.

    Pelaajamäärä: 8+                                                                Ikäluokat: Sudenpennut, Seikkailijat

        (Muokattu pelistä Herra / Rouva Susi) Akela/Sampohippa on hauska peli, missä pääsee tutustumaan omaan Akelaansa tai Sampoonsa aivan uudella tavalla leikin kautta. Leikissä partiolaiset lähestyvät varovasti Akelaansa tai Sampoansa kysyttyään ensin paljonko kello on, kunnes lopulta vastaus on “Tiskausaika!” ja Akela tai Sampo lähtee jahtaamaan partiolaisista itselleen reippaita tiskareita.

  1.  Pelaajat asettuvat riviin vastakkaiselle puolelle ja kauas Akelasta/Samposta.
  2. Pelaajat kysyvät yhteen ääneen “Paljonko kello on Akela/Sampo”
  3. Vastaus voi olla mikä vain luku 1-12 väliltä, milloin pelaajat ottavat yhtä monta askelta eteenpäin.
  4. Akela/Sampo voi jatkaa tätä tarvittavan kauan, kunnes vastaus on “Tiskausaika!” milloin partiolaiset yrittävät paeta Akelaa/Sampoa takaisin aloitusviivalle, kun Akela/Sampo yrittää napata joukosta itselleen tiskareita. 

    Pelaajamäärä: 8+                                                                                                    Ikäluokat: Sopii kaikille

    Hedelmäsalaatti on klassinen leikki, joka on varmasti useimmille lapsuudesta tuttu ja on siis taatusti hauska peli pelata! Ryhmä jaetaan aluksi useaan eri hedelmäryhmään, joista piirin keskelle jää aina yksi ylimääräinen. Tavoitteena on saada itselleen tuoli ja vaihtaa paikkaa muiden pelaajien kanssa ja lopulta huutamalla “Hedelmäsalaatti” kaikki pelaajat vaihtavat keskenään paikkaa. 

  1. Tee tuoleista rinki, missä jokainen tuoli on kohti ringin sisäpuolta. Aseta tuoleja yksi vähemmän, kuin mitä pelaajia on.
  2. Jaa pelaajat kolmeen tai neljään eri ryhmään, jotka nimetään hedelmien mukaan. Esim. Omena, Banaani ja Viinirypäle.
  3. Sekoita pelaajat keskenään istumaan rinkiin ja jätä yksi pelaaja ylimääräiseksi. Tämän pelaajan tavoitteena on päästä istumaan tuoliringille sanomalla yhden ryhmän nimi, milloin kaikkien tuohon ryhmään kuuluvien pitää hylätä vanha paikkansa ja äkkiä etsiä itselleen uusi paikka missä istua.
  4. Jokaiselta kierrokselta jää yksi ylimääräinen pelaaja, jonka tehtävänä on seuraavan kierroksen alussa etsiä itselleen uusi paikka.
  5. Jos pelaaja huutaa “hedelmäsalaaatti”, silloin kaikki vaihtavat paikkaa keskenään.

Pelaajamäärä: 10+                                      Ikäluokat:Seikkailijat, Tarpojat, Samoajat, Vaeltajat

    Tulipallo on kiva lämmittelypeli ulkosalla, missä pelaajat ovat piirissä ja yrittävät saada vierustoverinsa koskemaan piirin keskellä olevaa maahan piirrettyä rinkiä niin, että pelaajat silti pitävät käsistään kiinni. Tulipallo on kiva peli, minkä parissa lämmitellä esimerkiksi ennen jotain vaativampaa tehtävää, tai jonka kanssa viettää muuten vain aikaa ulkona.

  1. Pelaajat asettuvat rinkiin, kasvot kohti ringin sisäpuolta.
  2. Ringin keskelle piirretään pieni piiri.
  3. Jokainen pelaaja yrittää saada vierustoverinsa koskemaan piiriä, eli astumaan sen päälle tai sisäpuolelle niin, että pelaajat pitävät vielä käsistään kiinni. 
  4. Mikäli piiri jää missään vaiheessa ringin ulkopuolelle, putoavat kaksi sitä lähinnä olevaa pelaajaa pois pelistä.

Pelaajamäärä: 8+                                                                                                      Ikäluokat: Sopii kaikille

    Ho-Ka-So on hauska lämmittelyleikki, jossa pelaajat asettuvat piiriin ja pääsevät avaamaan ääntään ja liikkeitään, sekä olemaan skarppina. Peliä voi vetää sekä hauskuuden vuoksi, että vanhempien tapauksessa peliin voi lisätä haastetta kilpailun muodossa pudottamalla liian hitaasti toimivia pelaajia pois pelistä.

  1. Pelaajat asettuvat piiriin, kasvot kohti piirin sisäpuolta.
  2. Yksi pelaajista lataa lyöntinsä asettamalla kädet yhteen “miekaksi” ja nostamalla ne korkealle yläpuolelleen samalla kun tämä huutaa “HO!”
  3. Molemmat pelaajat tämän vierellä pitävät omat kätensä myös miekkoina ja iskevät ne ilmassa ensimmäisen pelaajan suuntaan ja huutavat: “KA!”
  4. Pelaaja joka latasi lyöntinsä iskee miekkansa alas ja osoittaa sen selvästi kohti yhtä piirin pelaajista, samalla huutaen “SO!”
  5. Pelaaja, joka vastaanottaa lyönnin nostaa kätensä ylös miekkana ja huutaa “HO!”
  6. Järjestys toistuu ja pelaajien haasteena on ylläpitää rytmi. Jos peli tuntuu liian helpolta, voi aina esimerkiksi rytmiä yrittää nopeuttaa mahdollisimman nopeaksi.

  Pelaajamäärä: 6+            Ikäluokat: Tarpojat, Samoajat, Vaeltajat

    Flunssabanaani on hauska muistileikki, joka terävöittää kivasti mieltä ja vaatii hieman keskittymistä. Flunssabanaanissa pelaajat kutsuvat aluksi toisiaan yhdellä nimityksellä, joka liittyy yhteiseen teemaan (Esimerkiksi hedelmät, jolloin yksi asia  voisi olla banaani). Tämän jälkeen, kun jokainen muistaa oman asiansa lisätään päälle myös toinen asia, joka jakautuu erilailla pelaajien kesken (Esimerkiksi taudin tapauksessa kyseessä voi olla flunssa.)

  1. Kaikki pelaajat asettuvat piiriin, kasvot kohti piirin sisäpuolta.
  2. Sovitaan ensimmäinen teema. Hyvä teemoja ovat esimerkiksi hedelmät, eläimet, taudit, huonekalut yms.
  3. Ensimmäinen pelaaja osoittaa kohti toista pelaajaa ja sanoo tälle yhden asian tuosta kategoriasta. Merkkinä siitä, että toinen pelaaja on saanut itselleen esimerkiksi hedelmän pelaaja nostaa käden päänsä päälle.
  4. Toinen pelaaja kertoo nyt uuden asian samasta kategoriasta kolmannelle pelaajalle ja kun kaikilla on oma asia, kertoo viimeinen pelaaja asian ensimmäiselle pelaajalle. +
  5. Pelaajat poistavat käden päänsä päältä ja voivat nyt aloittaa pelin. Tarkoitus on muistaa järjestys, missä asiat on annettu ja kenelle mikäkin asia on mennyt. 
  6. Kun leikki alkaa sujua ja kaikki muistavat oman asiansa ja sen, jonka ovat antaneet toiselle, voidaan piirin kesken sopia ja jakaa uusi asia jolloin toistetaan nämä askeleet. Sen jälkeen kahta kategoriaa voi lähteä vetämään samaan aikaan.

Esimerkki

Pelaaja 1 Roolit

-Omena

-Flunssa

Pelaaja 2 Roolit

-Banaani

-Kuume

Pelaaja 3 Roolit

-Viinirypäle

-Vatsatauti

P1: “Viinirypäle”                            P2:”Flunssa”

P3: “Banaani”                                P1: “Vatsatauti”

P2: “Omena”                                P3: “Kuume”

Molemmat keskustelut voivat kulkea samaan aikaan päällekkäin ja katsoa, kuinka pitkälle piiri pärjää.

Luonto

Nämä leikit toimivat ihanteellisesti ulkona ja jotkut niistä jopa tukevat ulkona oppimista, mikä on tärkeää niin nuorelle kuin vanhemmallekin partiolaiselle. Etsit sitten tekemistä leirille, tai yksittäiseen tapahtumaan tai kenties jopa retkelle väliin jotain huvittelua, näillä leikeillä se onnistuu!

Pelaajamäärä: 10+                                       Ikäluokat:Seikkailijat, Tarpojat, Samoajat, Vaeltajat

    Tulipallo on kiva lämmittelypeli ulkosalla, missä pelaajat ovat piirissä ja yrittävät saada vierustoverinsa koskemaan piirin keskellä olevaa maahan piirrettyä rinkiä niin, että pelaajat silti pitävät käsistään kiinni. Tulipallo on kiva peli, minkä parissa lämmitellä esimerkiksi ennen jotain vaativampaa tehtävää, tai jonka kanssa viettää muuten vain aikaa ulkona.

  1. Pelaajat asettuvat rinkiin, kasvot kohti ringin sisäpuolta.
  2. Ringin keskelle piirretään pieni piiri.
  3. Jokainen pelaaja yrittää saada vierustoverinsa koskemaan piiriä, eli astumaan sen päälle tai sisäpuolelle niin, että pelaajat pitävät vielä käsistään kiinni. 
  4. Mikäli piiri jää missään vaiheessa ringin ulkopuolelle, putoavat kaksi sitä lähinnä olevaa pelaajaa pois pelistä.

    Pelaajamäärä: 4+                                                                           Ikäluokat: Sudenpennut, Seikkailijat

    Käpymetsästys on kiva tapa viettää hetki ulkona keväällä, kesällä tai syksyllä hiekkalaatikolla tai rannalla. Leikin vetäjä piilottaa hiekkaan erilaisiin syvyyksiin käpyjä ja piirtää alueesta kartan paperille, joka annetaan leikkiin osallistujille. Tämän jälkeen osallistujat pääsevät kaivuutöihin!

    1. Piilota käpyjä (6-12 kpl) hiekkalaatikkoon tai hiekkarannalle. Kaiva kukin hieman eri syvyyteen ja riko hiekan pintaa sen verran, että siitä ei erota mihin kävyt on kaivettu.
    2. Samalla kun piilotat käpyjä, piirrä piilotusalue kartalle ja merkitse siihen mihin kukin käpy on piilotettu. Leikkiä voi helpottaa esimerkiksi piirtämällä hiekkaan ja karttaan ristikko-koordinaatit. Voit merkitä myös käpyjen syvyyden karttoihin.
    3. Jos pidät pelin suurella hiekkarannalla, rajaa pelialue jo ennen tätä.
    4. Jaa pelaajat joukkueisiin, tai anna jokaiselle pelaajalle kartta ja totea onnea metsästykseen!

 

    Pelaajamäärä: 12+                                                                   Ikäluokat: Sudenpennut, Seikkailijat

    Jaa leikkialue neliöksi, missä jokainen kulma toimii pelaajien, eli “oravien” pesinä. Keskelle aluetta kerää etukäteen suuri määrä käpyjä. Jaa pelaajat samankokoisiin ryhmiin, minkä jälkeen alkaa käpyjen ryöstely keskeltä ja sen jälkeen, kun keskellä ei ole yhtäkään käpyä, ryöstetään käpyjä toisilta joukkueilta. Kahden minuutin kuluttua loppuun katsotaan, kenen joukkueella on eniten käpyjä.

  1. Rajaa pelialueeksi sopivan kokoinen, suhteellisen tasaiseen maastoon rajattu neliö. Merkitse neliön jokainen kulma esimerkiksi lipulla tai jollain esineellä. Nämä alueet toimivat pelaajien, eli “oravien” pesinä.
  2. Jaa pelaajat tasapuolisesti neljään eri joukkueeseen ja pyydä muodostamaan jono oman pesän luokse.
  3. Jonon etuimmainen saa ajan alkaessa juosta hakemaan kävyn kentän keskeltä ja sen jälkeen, kun käpy on tuotu pesään, lähtee seuraava liikkeelle.
  4. Kun kävyt ovat loppuneet kentän keskeltä, alkavat pelaajat ryöstelemään niitä toisten joukkueiden pesistä. Ryöstäjiä ei saa estää varastamasta käpyjä.
  5. Kun kaksi minuuttia on kulunut pelin alkamisesta, huudetaan kaikille seis ja sen jälkeen lasketaan kävyt jokaisen pesästä. Pesän, jolla on eniten käpyjä, pelaajat voittavat pelin.

    Pelaajamäärä: 8+                                                                       Ikäluokat: Sudenpennut, Seikkailijat

    Metsänhaltija on jännittävä peli, joka juontaa nimensä juuret vanhoihin suomalaisiin taruihin ja uskoihin. Peli on mahtava pelattavaksi, jos miettii tekemistä luonnon helmassa tai esimerkiksi puistossa. Pelissä yksi pelaajista on Metsänhaltija, jolle valitaan valtaistuin joltain mahdollisimman korkealta paikalta pelialueelta. Metsänhaltija yrittää tarkkailla alamaisiaan, jotka kukin koittavat onneaan ja yrittävät hiipiä lähemmäs koskettamaan Metsänhaltijaa tai tämän legendaarista valtaistuinta.

  1. Etsi sopiva pelipaikka. Täydellinen pelipaikka olisi esimerkiksi metsikkö, jossa on yksi korkea mäki ja jonkin verran puita, ja mäkiä ja mutkia, mutta ei kuitenkaan liiaksi aiheuttamaan vaaratilanteita.
  2. Valitse yksi pelaajista olemaan Metsänhaltija ja keksikää Metsänhaltijalle valtaistuin mäen korkeimmalta paikalta. Valtaistuin voi olla esimerkiksi kivi tai puu.
  3. Metsänhaltijan tavoitteena on pysyä hallitsijana mahdollisimman pitkään. Jos Metsänhaltija näkee pelaajan ja tunnistaa tämän, pitää Metsänhaltijan palata koskemaan valtaistuinta ja huutaa pelaajan nimi. Silloin pelaaja palaa metsän rajalle yrittämään uudestaan Metsänhaltijan lähestymistä.
  4. Pelaajien tavoitteena on koskea joko Metsänhaltijaa tai tämän valtaistuinta tullakseen seuraavaksi haltijaksi. 

Pelaajamäärä: 6+                                                             Ikäluokat: Tarpojat, Samoajat, Vaeltajat

    Kurkileikki on hauska ja hieman höyryjä päästävä lämmittelyleikki, missä pelaajat yrittävät kurkina tyrkkiä toisiaan pois omalta reviiriltään. Peli voi olla hieman haastava nuoremmille pelaajille.

  1. Piirretään kaksi piiriä. Yksi pienempi, jolle kaikki pelaajat mahtuvat jotakuinkin vierekkäin. Toinen noin metrin/kahden päähän tästä piiristä “vallihaudaksi”.
  2. Pelaajat asettuvat sisemmälle ringille, kasvot ringistä ulospäin.
  3. Kukin pelaaja nostaa toisen jalkansa ilmaan ja ristii kätensä puuskaan rintakehälle. Pelaajat ovat näin kurkia.
  4. Saari, jolla pelaajat ovat, on kurkien saari ja jokainen kurki haluaa sen omakseen. Kurjen muodossa pysyen pelaajien pitää töniä toinen toisensa ulos piiristä ja vallata saari omaksi reviirikseen.

Pelaajamäärä: 10+                                                  Ikäluokat: Seikkailijat, Tarpojat, Samoajat

    Jänisjahti on hauska peli, jossa nuoret pelaavat kahdessa joukkueessa: Toiset ovat jäniksiä, toiset koiria. Jänikset saavat piiloutua ennen peliä ja ennen koirien vapautumista, milloin metsästys voikin alkaa! Oikein mukava leikki ulkoilua varten.

  1. Jaa pelaajat joukkueisiin. Toiset ovat jäniksiä, toiset ovat koiria.
  2. Varmista, että jokainen pelaaja tietää pelialueen rajat. Pelialue voi olla jonkin verran suurikin, milloin vaihtoehtoja piiloutua on enemmän. Ihanteellinen pelautuspaikka olisi esimerkiksi luonnonsuojelumetsä.
  3. Jänikset saavat aikaa 10-15 minuuttia alueen koosta riippuen piiloutua.
  4. Tuon jälkeen koirat lähtevät metsään jänisten perään. Jos koira löytää jäniksen, pitää koiran ryhtyä haukkumaan, jotta lähellä olevat koirat kuulevat tämän myös.
  5. Jos koirat saavat tapautettua jäniksen hartiaa kolme kertaa, on jänis saatu kiinni ja jänis voi poistua pelistä.
  6. Anna leikille määräaika, esimerkiksi 10-20min minkä jälkeen kaikki yhä paossa olevat jänikset ovat voittaneet pelin.

Pelaajamäärä: 12+                                                                                  Ikäluokat: Tarpojat, Samoajat

    Viekas sanoma on kekseliäs peli, jonka tarvittaessa voi vetää nuoremmillekin, mutta joka onnistuu erityisen hyvin vanhemmille pelaajille, jotka osaavat jo juonitella pelin aikana. Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen, mistä toiset ovat lähettejä ja toiset vartijoita, jotka yrittävät estää lähettejä.

  1. Valitse pelialueeksi pieni mäki tai kukkula metsäisellä alueella.
  2. Valitse pelaajista 4-6 lähettiä. Anna kaikille läheteille yksi helposti tarvittaessa pois revittävä “merkki” ja yhdelle lähetille salainen sanoma.
  3. Merkitse jokaisen lähetin oma aloituspiste noin 400m päähän kukkulasta ja pyydä lähettejä levittäytymään aloituspisteilleen. 
  4. Loput pelaajat ovat vartijoita ja heti lähettien lähdettyä vartijat saavat asettua kukkulan alalaidalle maastoon piiloon.
  5. Vartijoiden tulee olla niillä sijoillaan, kunnes lähetti tulee n. 20 metrin päähän. Silloin vartijat voivat rynnätä ottamaan lähetin kiinni. Vartijat eivät saa tietää kenellä on salainen sanoma.
  6. Peli päättyy joko silloin, kun:     Vartijat saavat salaisen sanoman keskeytettyä.

                                                                             Läheteistä kaikki on saatu kiinni

                                                                             Kun salainen sanoma on päässyt kukkulan päällä olevalle pelin vetäjälle.

Pelaajamäärä: 8+                                                             Ikäluokat: Seikkailijat, Tarpojat, Samoajat

    Peli on parasta pelata pimeällä, mikä tarkoittaa sitä että se voi olla hieman jännä nuoremmille osallistujille. Pelaajien joukosta arvotaan yksi, joka menee piiloon taskulampun avulla. Muut eivät saa katsoa, minne piiloutuja menee. Hetken päästä piiloutuja antaa muille valomerkin taskulampullaan, jotka saavat lähteä etsimään tätä.

  1. Yksi pelaaja on piiloutuja, joka menee taskulampun turvin noin 200-300 metrin päähän muista piiloon metsään.
  2. Kun pelin vetäjä antaa äänimerkin, silloin piiloutuja pitää taskulampun päällä seuraavan 10 sekunnin ajan ja osoittaa sen kohti lähtöpaikkaansa.
  3. Tuon jälkeen piiloutuja saa taas sulkea valon. Etsijät lähtevt etsimään piiloutujaa. Tarvittaessa pelin vetäjä voi tehdä uuden äänimerkin ja vaatia uutta valomerkkiä. Piiloutujan löytäjä piiloutuu seuraavaksi.

Pelaajamäärä: 10+                                                                 Ikäluokat: Tarpojat, Samoajat, Vaeltajat

    Peli on parasta pelata pimeässä. Sheriffin ryöstö on hauska peli, missä pelaajat saavat liikkua ja hiippailla pimeässä (toivottovasti) Sheriffin huomaamatta! Pimeyden takia peli voi olla hieman jännittävä nuoremmille pelajille.

  1. Aseta kolmion muotoon kolme “rahasäkkiä” minkä kunkin sisällä on käpyjä tai kiviä n. 10 kappaletta.
  2. Arvo yksi pelaajista Sheriffiksi, joka asettuu rahasäkkien keskelle. Kunkin säkin pitäisi olla 5-10m päässä Sheriffistä. Anna Sheriffille myös taskulamppu.
  3. Muut pelaajat ovat roistoja, joiden tarkoituksena on varastaa säkeistä kävyt/kivet. Pelaaja saa ottaa vain yhden kävyn tai kiven kerrallaan.
  4. Jos Sheriffi näkee pelaajan taskulampulla ja huutaa tämän nimen, pelaaja putoaa pelistä pois.
  5. Peli päättyy joko silloin, kun kaikki roistot on pidätetty tai silloin, kun säkit on tyhjennetty. 

Pelaajamäärä: 6+                                                                           Ikäluokat: Sudenpennut, Seikkailijat

    Peli on kiva peli nuorille, joka vaatii tarkkaavaisuutta ja tutkimista ulkona. Peli on myös hyvin helppo valmistella, jos sitä pitää valmistella lainkaan. Ota siis ryhmä nuoria mukaan ja ei muuta kuin leikkimään!

  1. Kokoa ryhmä kasaan ja valitse ulkona luonnon lomassa joku esine, jonka löydät ympäristöstä. (Kivi, käpy, oksa yms.)
  2. Näytä esine ryhmälle ja anna ryhmälle tehtäväksi etsiä ympäristöstä mahdollisimman samanlainen esine ja tuoda se sinulle.
  3. Se, joka löytää kaikista samanlaisimman ja lähimpänä olevan esineen voi valita seuraavan esineen, mitä muut lähtevät etsimään.