Järvi-Suomen Partiolaisten Instagramissa vilkkuu vähän väliä jotain ihmeen ”YSPejä” ja ”piiriviestijöitä”. Niin että ketä? Ja mitä ne siellä tekevät?

YSP eli Young Spokespeople, toiselta nimeltään medialähettiläät, ovat kirjaimellisesti sanottuna joukko nuoria jotka on koulutettu edustamaan partiota mediassa. Kun tarvitaan partiolainen vastaamaan toimittajien kysymyksiin tai juttelemaan poliitikkojen kanssa partiosta, lähetetään paikalle YSPi. YSPiä tarvitaan myös, kun täytyy toimittaa joulukalenteri Mäntyniemeen presidentin puolisolle.

Mutta mitä tekee riviYSPi, sellainen joka ei joka päivä toimittele kalentereita presidentin kotiin tai hymyile Ylen aamuteeveessä? Mitä tekee YSPi, jonka rooli on toimia omassa piirissä, mitä tekevät J-SP:n YSPit? Entä keitä ovat piiriviestijät ja miten he liittyvät YSPeihin?

RiviYSPi on sellainen, jonka naamaa olet varmasti katsellut kerran, jos toisenkin J-SP:n Instagramissa. He tekevät piirin somea yhteistyössä piiriviestijöiden kanssa, jotka ovat pääasiassa sosiaalista mediaa pyörittäviä nuoria viestijöitä. Suurin osa sisällöstä jonka piirin Instagramissa näet on YSPien ja piiriviestijöiden itsenäisesti suunnittelemaa ja toteuttamaa.

Järjestön sosiaaliseen mediaan postaaminen vaatii enemmän kuin vain kivan kuvan valitsemisen ja tekstin naputtelun. Pitää olla suunnitelma, koordinoida ettei satu päällekkäisiä postauksia ja sopia yhteisistä linjoista millaista sisältöä tuotetaan ja milloin. Tuossa on vasta muutama asia mitä piirin somea pyörittävien nuorten täytyy ottaa huomioon. Usein piiriviestijöiden joukko saa toiveita siitä mitä tapahtumia somessa täytyisi nostaa esille ja mainostaa, tai jos on joku tapahtuma, josta halutaan jakaa sisältöä sosiaalisessa mediassa.

Piirin viestintää ei toki tehdä vain piiriviestijöiden tasolta, vaan koko rumbaa pyörittävät viestintäministeri sekä viestinnän ja markkinoinnin työntekijämme. Heidän alleen sijoittuvat sitten esimerkiksi piirin oma lehti Liplatus, sekä piiriviestijät, joten aivan yksin eivät somenuoret viestinnän kanssa ole.

No mistä sitä sisältöä sitten tulee? Pitääkö piiriviestijöiden vetää se hatusta? No suurin piirtein kyllä. Piiriviestijöiden ja YSPien idea on siinä, että nuoret tekevät sisältöä nuorille. On helppoa lähteä miettimään mitä Instagramiin postattaisiin kun voi lähteä miettimään, mitä itse haluaisi siellä nähdä. Sisältö tuleekin siksi usein tapahtumien ja fiilistelyn kautta.

Instagramissa voi usein huomata olevan päivityksen siitä, kuinka joku piiriviestijä on oman lippukuntansa leirillä tai retkellä. Monista on hauskaa nähdä, miten muissa lippukunnissa hoidetaan asioita ja toimitaan. Harva voi vastustaa katsomasta videota siitä, kuinka sudarilauma sokkona törmäilee toisiinsa silmät huivilla peitettyinä rastiradalla.

Jos haluaa ison kokonaiskuvan partiosta, voi mennä seuraamaan keskusjärjestön sosiaalista mediaa. J-SP:n Instagram ja piiriviestijät ovat kuitenkin tuomassa sinulle maanläheistä kuvaa partiosta ja partiotoiminnasta. He haluavat näyttää mitä meillä oikeasti tehdään, ja tuoda jokapäiväisen partion osaksi somea. Seuraamalla piiriviestijöiden menoa J-SP:n Instagramissa pääset näkemään, miten jonkun Järvi-Suomalaisen lippukunnan tarpojaluotsi antaa tarpojiensa leikata häneltä hiukset, tai kuinka J-SP:n edustus selvisi Roverwaylla.